A Brief History of the Chinese World

By Him Mark Lal

Ep. NoTE: Him Mark Lai is an active member of ihe Society, this year's president, and
in addition to a regular vocation as a Bechtel engineer, finds time to do research and write
articles on Chinese American history.

The Chinese World was one of the most important newspapers in San Francisco’s
Chinese community for many decades. It had its beginnings in 1892 as the Mon Hing
Bo (Wen-hsing Pao), a Chinatown commercial enterprise. During the first years of the
20th century, when many concerned Chinese were debating the political course of the
motherland, the journal became the organ of the Chinese Empire Reform Association?,
which, in later years became known as the Chinese Constitutionalist Party3. During
this period the English name of the newspaper was changed to Chinese World 4

In 1906 the San Francisco earthquake razed the offices of the newspaper. The
owners then bought the plant of a Japanese newspaper in Fresno and moved to Los
Angeles, where they set up operations to publish the Hin Jing Bo (Hsien-cheng Pao)>.
In 1908 however, the Constitutionalists decided San Francisco would be a more suitable
location to propagate its political program and returned the newspaper to the city
by the Golden Gate. At this time the Chinese name of the paper was changed to
Sai Gai Yat PoS (no relation to the present paper of the same name, which is the
overseas edition of the United Daily News of Taiwan), to be in accord with the name
in English.

During this period the Chinese World was but one of a number of newspaper organs
established by the reformers in major Chinese communities abroad’. It advocated
reform of the Chinese empire and establishment of a constitutional monarchy. At the
same time it was a strong supporter of Confucianism and tradition. The newspaper
became the chief spokesman for moderate to conservative forces in the Chinese com-
munity. It often engaged in hot editorial debates with Chinatown newspapers which
supported more basic and, for the period, very radical changes, in Chinese society.
On occasion these verbal battles even erupted into physical action®.

After the 1911 Revolution, the Constitutionalist Party and the Chinese World gave
their support to the newly-founded republic. Soon afterward Sun Yat-sen and the
Kuomintang broke with the warlord-controlled Peking regime and in the 1920’s estab-
lished a revolutionary base in Canton. The Constitutionalists Jooked upon this new
regime as “bolshevik” and dangerousiy radical. The Chinese World bitterly assailed
the southern government and continued to regard the Peking regime as the legitimate
ruler of China. During this period there were numerous vituperative and caustic
editorial exchanges between the Chinese World and the Kuomintang party organ, the
Young China, as they battled to win the support of the Chinese population in America.

This opposition continued even after the Kuomintang established the Nanking Gov-
ernment in 1927. The Chinese World refused to fly the new national flag decreed by
the regime?. It attacked the one-party rule of the Nationalists. As a result, the Chinese
World was put on the list of publications banned in Chinal?, and the Nationalist gov-
ernment even tried unsuccessfuily to deport Wu Chuang (Wu Hsien-Tzu), the paper’s
editor.1,

However, with the ascendancy of Kuomintang power in China, the fortunes of the
Constitutionalist Party declined rapidly. The party membership dropped. So did the

2

readership of its journals. One by one its newspaper organs in various cities closed.
By the end of the 1930’s only the New China Daily Press of Honolulu and the Chinese
World remained. During the mid-1940’s these newspapers came to depend on financial
subsidies from the family of Chun Quon of the S. Q. Yee Hop interests of Honolulu
for survival.

At the end of World War 1I in 1945, Dai Ming Lee was appointed publisher and
managing editor of the Chinese World12. Lee, a forceful and energetic personality,
blew a breath of life into what was then a spiritless, slowly-dying publication and
revitalized it into a powerful voice in the community. During the late 1940’s and early
1950’s it became the leading daily in San Francisco’s Chinatown with reported circula-
tion figures approaching 9,000.

During this period the World was one of the few Chinese language newspapers to
depart from an exclusive interest in China politics and to recognize the importance
of community issues. In this area the paper spoke generally for the interests of the
growing Chinese American middle class which had developed during the 1930’s and
1940’s in San Francisco’s Chinese community. This development was also probably
one of the factors prompting the publication of an English edition of the World on
Dec. 1, 1949,

The English edition was not the first English newspaper in Chinatown, but it was
the longest lived, continuing for two decades until the newspaper’s demise in 1969.
Its publication added a new dimension to news reporting on the Chinese community
by publishing items on activities of Chinese Americans, which had usually been ne-
glected in the Chinese language press. The appearance of this English edition was an
indication of the growing importance of the Chinese-American sector of the Chinese
community.

After the establishment of the People’s Republic of China in 1949, the Chinese
World tock an anti-Kuomintang, anti-Communist stance in China politics. This drew
attacks from the left and right and on at least three occasions, Lee had to call for police
protection against possible attacks on the Chinese World by Kuomintang supporters3,

Throughout the 1950’s the newspaper advocated the idea of a third force as an
alternative to the Kuomintang and the Communists. The Constitutionalist party worked
with the Chee Kung Tong, and other conservative non-Kuomintang Chinese political
groups, as well as prominent anti-Chiang Kuomintang exiles such as Li Tsung-jen, to
establish such a political alliance. However, the efforts were a complete failure.

In 1957, apparently in an attempt to strengthen ties with elements of the third force
on the Eastern seaboard, an ill-advised decision was made to start a New York edition
of the World. After suffering serious financial losses, the enterprise closed down in
1959. Soon afterward, in 1961, Lee passed away.

This was the beginning of the end, for without a strong personality at the helm,
the newspaper floundered and deficits mounted. For a time it was tied up in a law suit
by dissident stockholders. The final blow came when the general manager left without
noticel4, The flow of desperately needed funds stopped, and the Chinese World had to
cease publication in 1969. At that time it was the oldest existing Chinese newspaper
in America.

In 1970 Honolulu’s Commercial Eaterprise, Ltd., bought the newspaper’s property
at auction, in preparation for a comeback which never materialized!5. Since the
building, ownership of which was separate from that of the paper, was sold, the firm
finally decided to dispose of the newspaper’s property.

3



During the Bicentennial Conference held by the Chinese Historical Society of
America in July, 1975, a representative acting for Commercial Enterprise approached
the Society for suggestions on disposal of this material. In the past year Philip Choy
and Mark Lai have been sorting through and removing piles of old letters, publications,
newspapers, photographs, and artifacts from the Chinese World’s old building at 738
Grant Avenue, which had also housed the former headquarters of the Chinese Demo-
cratic Constitutionalist Party16.

The Chinese World collection had been eagerly sought after by several university
libraries in the Bay Area. However Commercial Enterprise decided to donate it to the
San Francisco Public Library for easy accessibility by researchers on Chinese American
history. Our Historical Society was the recipient of an incomplete set of newspapers
as well as a quantity of books, archival material, pictures and artifacts which still
await further organization.

During its years of existence, the Chinese World had had many editors noted for
their excellent literary styles. Some of them, such as C. K. Leang and Wu Chuang
were scholars in the old tradition. Others had in later years gone on to prominence in
the humanities and arts. This together with the fact that the World was an eflective
spokesman for important political factions among the Chinese in America made the
collection a rich and important source for research into Chinese American history.

The file at the San Francisco Public Library includes issues dating from 1909 through
1969. This collection together with the issues of the Chung Sai Yat Po (1900-1951)
at the University of California at Berkeley and the Young China (1910-present) at
the State Library in Sacramento, will yield rewarding materials to Chinese American

historians for some years to come.

Those wishing to read the Chinese World should make their request at least one
day in advance to the Californiana Room of the San Francisco Main Library to allow
time for retrieval from storage.

FOOTNOTES

1. Even the Chinese World itself appears to be uncertain as to whether its founding was 1891
or 1892. The masthead of the English edition states that the newspaper was founded in 1891.
But a brochure, Mei-kuo San-fan-shih Shih-chieh Iih-pao Ssu-shih-nien Chi-nien Cheng-wen
Hsigo-ch’i (MSSISCCH, Short Message Soliciting Essays for Commemoration of the 40th
Anniversary of the Chinese World of San Francisco, U.S.4.), gave the founding date as
1892. The California Historical Society has a copy of the Chinese World dated Jan. 13,
1904 or the 27th day of the 11th moon of Kwang-hsu, Vol. XII, No. 337. At that time
each volume ran from the 1st moon through the 12th moon of the lunar calendar. Thus,
Vol. XIII would have begun in February of that year. Counting backward from this num-
ber, the founding date should be 1892, if each volume of the newspaper covered one year.

2. According to MSSJISCCH, the San Francisco chapter of the Chinese Empire Reform
Association was founded in November (the 10th moon), 1899. Around that date the
Mon Hing Bo became its party organ and changed to a daily newspaper.

3. According to Wu Hsien-tzu’s Chung-kuo Min-chu Hsien-cheng-tang Tang-shih (History
of the Chinese Democratic Constitutionalist Party (San Francisco (19467).) p. 46, the
Chinese Empire Reform Association changed its name to Chinese Constitutionalist Party
in 1906.

4. W.P A. Project, E. Daggett, Supv. History of Foreign Journalism in San Francisco, V.1
(San Francisco, 1939) p. 50.

5. MSSISCCH. Also R. L. Soble A History of the Chinese World (M.A. thesis, Stanford
University, 1962) p. 27.

6. MSSISCCH.

7. Other party organs were Sun Chung Kwock Bo (New China Daily Press) of Honolulu
(founded 1900), Chinese Reform Gazette of Vancouver, B.C., Canada (founded 1903},

4

and the Chinese Reform News of New York City (founded 1904). There were also reformer
newspapers established in Japan, Singapore, Sidney (Australia), Siam, Hong Kong, Shang-
hai and Canton.

8. One such example occurred in 1911. For more than a month starting in late 1910 the
Chung Sai Yat Po (CSYP) and the Chinese World engaged in an editorial battle regarding

Christianity and Confucianism with the CSYP for Christianity and the Chinese World
taking the side of Confucianism.

In the course of the debate, the CSYP editor on January 13, 1911 illustrated his point
by giving a parable of a Sunning District person who, upon learning that taro roots were
a valuable native product, dined on it exclusively, thus giving himself indigestion. Certain
elements of the Ning Yung Association treated the story as an insult to the people of Sun-
ning. The CSYP was boycotted and its offices mobbed by people from the association. The
affair finally had to go before the Chinese Six Companies for adjudication.

9. San Francisco Chronicle, October 23, 1929: “Editor Flies Old Republic Flag of China.”

10. Uncatalogued Kuomintang documents at the library of the University of California, Davis
included such a list, probably dating from the early 1930’s.

11. New York Times, June 23, 1929: “China Wants Editor Back.”

12. Chun Quon sent Dai Ming Lee to San Francisco in 1945 to reorganize the Chinese World.
See Chinese World, Aug. 21, 1954 “Ching Tao Pen-pao Tsung-li Ch’en K’un Hsien-sheng.”
(“We Respectfully Grieve the Passing of General Manager Chun Quon of Our Paper”).

13. Letters, Dai Ming Lee to San Francisco Police Chief Michael Gaffey, May 22, June 15,
1951.

14. Form letter to be sent by Chinese World to former advertisers and subscribers asking for
payment.
15. San Francisco Chronicle, Feb. 19, 1970: “Chinese World is Sold.”

16. The Chinese Constitutionalist Party changed its name to Chinese Democratic Constitu-
tionalist Party in 1945, See Wu Hsien-tzu, op cited, p. 140,

The First Chinese Bank in the United States

By WiLriaMm K. Luke
Chinatown News, Vancouver, B.C., July 3, 1974

The first Chinese bank in the United States was founded by Look Poong-shan of
San Francisco, in 1906. Located on the corner of Clay and Kearny Streets facing a
small park [Portsmouth Square], it was a state registered institution called the Canton
Bank.

Look Poong-shan was born in Mendocino, California and had a unique racial back-
ground. His mother was an American Indian woman. He was the youngest in the family
of four children, three boys and a girl. When they reached school age his father sent
them back to China, along with his mother, to study Chinese.

After they all had acquired a fair Chinese education they came back to America,
settled in San Francisco and attended American schools there. Poong-shan was a bril-
liant student and completed his high school education in due time with good grades.

At that time, the Russo-Asiatic Bank of San Francisco was looking for a talented
Chinese boy with a fair knowledge of Chinese to join their foreign exchange department.
This bank, with headquarters in Russia and branch banks throughout the Far East
handled a large volume of foreign exchange from South America. They were mostly
Chinese remittances being sent back to Hong Kong and funnelled through the San
Francisco office.



